Болки във вече умъртвен зъб. Защо ги има и как се решава този проблем.

10.08.2022

Умъртвяването на един зъб представлява премахване на пулпата (нерва) на зъба , почистване и дезинфекциране на пространството, в което е разположена и финално поставяне на вещество (заплънка) в това пространство. Ако целият процес е извършен прецизно и без пропуски, умъртвеният вече зъб се усеща като здрав, тоест няма симптоми. Понякога обаче в хода на кореновото лечение стават пропуски които се дължат на множество причини. Например нетипична анатомия на зъба, недобро почистване на кореновите канали, остатъчна инфекция в тъкъните около корена, ятрогенна грешка и други.

Всеки един от тези пропуски може да доведе до поява на симптоми в лекувания зъб. В тези случаи оплакванията са различни. Например болка при натиск, болка от топло и студено, пулсираща болка, лека спонтанна болка.

Какво е лечението?

Налага се потвотно кореново лечение (релечение) на умъртвения зъб. При него е необходимо да се намери причината за първоначалния неуспех и да се отстрани. Например, ако има останали недоизчистени коренови канали, те да бъдат добре обработени и запълнени отново. Ако има неоткрит коренов канал, той да се намери и обработи. Ако има счупено парче от инструмент в зъба, то да се отстрани или заобиколи. Обикновено тези лечения са трудни и по продължителни. Огромен плюс е, ако за лечението се използва микроскоп, с който да се открие по-лесно проблемът. При успех, след повторното лечение зъбът се успокоява и симптомите отшумяват.

В нашата практика релечението на зъби е ежедневие. Те се провеждат под наблюдение    с микроскоп и под рентгенов контол.